Peyto LakeALTERNATIVDOKTORN

informerar om näringens betydelse för hälsan

Leder

Fiskolja från djuphavsfiskar är livsviktiga för lederna

Många års forskning i lika många länder runt om i världen har gjort Omega-3 fettsyror känt kända för att vara bra för leder, hjärta och kärl. Kunskapen om de viktiga marina källorna har ökat snabbt och fettsyrorna kan tillföras via kosttillskott likväl som via maten. I den typiska västerländska kosten, som ibland är alltför hårt process(es)ad då kravet på lång hållbarhet ökat, har de livsviktiga fettsyrorna ofta utsatts för oxidation, det vill säga härsknat, och förlorat en hel del av sin effekt.

Feta fiskars fettsyra spelar en viktig roll för att hjärnan ska fungera bra

Kliniska studier på fleromättade fettsyror som kommer från feta fiskar som sill, makrill, ansjovis, sardiner och lax har visat sig ha många positiva egenskaper som gynnar hälsan. Till exempel så har fettsyrorna en viktig roll för hjärnan, ögonen, koncentrationsförmågan och koordinationen. Förmågan att lära in blir bättre om man får i sig tillräcklig mängd av de fleromättade fettet.

Fet fisk innehåller kollagen 2 som i sin tur bygger upp ledbrosket i våra kroppar

Utanför Norges kust simmar sill, lax och tobis – alla är de djuphavsfiskar som bär på ett högt innehåll av viktiga enkelomättade fettsyror. Och djupt nere i Arktiska havet finns torsken. Dessa fyra högkvalitativa fiskar har färdigt kollagen 2 i sitt brosk. När kollagenet och de viktiga fettsyrorna omvandlas till fiskoljekapslar som vi kan äta tar kroppen enkelt upp det i systemet, vilket leder till att nedslitet brosk kan byggas upp igen. De fyra djuphavsfiskarna har också en hög halt av den hälsobringande Omega-3 fettsyran DPA.

Annons

Kroppen försvar sig mot bakterier genom att bilda en inflammation

När bakterier och virus invaderar kroppen uppstår en infektion. När kroppen sen försvarar sig mot inkräktarna bildas en inflammation. Det märks i kroppen genom att huden får en rodnad eller svullnad, smärta eller värme på ett specifikt ställe och ofta som någon form av nedsatt funktion.

Kroniska sjukdomar som reumatoid artrit uppstår när kroppen börjar angripa sina egna celler

En autoimmun sjukdom uppstår när immunförsvar attackerar sig själv. Immunförsvaret får nämligen för sig att det finns inkräktare att tillintetgöra. Inkräktare som egentligen inte är farliga för kroppen utan i själva verket bra. Av någon anledning har immunförsvaret förlorat förmågan att skilja på vad som är bra eller dåligt. Det är då antikroppar bildas som angriper och skadar kroppens egna celler. Exempel på ett sådant kroniskt skjukdomstillstånd är Reumatoid Artrit och Bechterews sjukdom. Man vet fortfarande inte varför kroppen gör så här men man spekulerar i att det handlar om arv och miljö, om infektioner och hormoner.

De som äter fiskolja är friskare eftersom fettsyrorna minskar inflammationer i kroppen

Omega-3 förbättrar den psykiska och den fysiska hälsan. Till exempel ökar rörligheten i lederna och fettsyrorna minskar inflammationer i kroppen som så småningom kan leda till sjukdomar. Kvinnor som äter för lite fiskolja riskerar att föda för tidigt och barnet väger oftare mindre vid födseln som ett resultat av brist på Omega-3.

Fettsyrorna motverkar ålderstecken i huden

fiskoljekapslar med hög halt omega-3

Förutom att bekämpa inflammationer och göra lederna mjukare och rörligare så kan Omega-3 minska risken för blodproppar, vidga blodkärlen och göra dem elastiska vilket ger lägre blodtryck. Fettsyran och kollagen 2 från fiskbrosk minskar också risken för oregelbunden hjärtverksamhet, den motverkar ålderstecken i huden, kan sänka det dåliga kolesterolet, lindra depressioner, förebygga åderförkalkning och göra cellens väggar mjukare och mer formbara så att de kan fungera optimalt.

Ju mer dubbelbindningar en fettsyra har desto mer lättflytande är den

Långa kedjor av kolatomer med en syragrupp i den ena ändan kallas för fettsyror. Denna kedja består oftas av ett jämnt antal kolatomer som kan ha en eller flera dubbelbindningar mellan atomerna. Mättade fettsyror saknar dubbelbindningar och de har en fast konsistens. De finns framförallt i animaliskt fett, smör och ost. Omättade fetter har en eller flera bindningar. Enkelomättade innehåller enbart en dubbelbindning medan de fleromättade innehåller två eller flera. Man kan säga att ju mer dubbelbindningar en fettsyra har desto mer lättflytande är den.

Fettsyrorna delas in i olika familjer

Omättade fettsyror kan indelas i olika familjer. Var de hamnar beror på var den sista dubbelbindningen i molekylen är placerad. Den mänskliga kroppen är mest intresserad av Omega-3, 6 och 9. Omgea-9 finns framförallt i oliv- och rapsolja men också i havtornsbär.

Omega-3 innehåller de viktiga ämnena EPA och DHA

Omega-3 finns främst i fet fisk och annan mat vi plockar upp från havet. Dessa fettsyror innehåller de långa fettsyrorna EPA och DHA. Omega-3 finns också i en del nötter, till exempel valnötter men också i små mängder i majsolja, solros- och olivolja. Det är viktigt med ett balanserat intag av de olika fettsyrorna. Vi får oftast i oss för mycket

Fiskoljekapslar är ett bra kompliment eftersom det kan vara svårt att få i sig tillräckligt mycket i fiskolja via kosten

Omega- 3 och Omega-6 behöver vara i balans för att kroppen ska må bra. Eftersom vi oftast får i oss för mycket Omega-6 kan det vara en bra idé att ta fiskoljekapslar eftersom de dämpar de skadliga effekterna som för mycket Omega-6 kan ha på kroppen. Det är ingen risk att man äter för lite Omega-6 eftersom den fettsyran finns i stora mängder i kött och vegetabiliska oljor.

Mycket tyder på att omega-3-fettsyror från sälolja hjälper och lindrar vid besvär som:
• Hjärt- och kärlsjukdomar
• Värkande leder
• Reumatism
• Psoriasisartrit
• Inflammatoriska tarmsjukdomar IBD/IBS

Torsken lagrar sin olja i levern

Torskleverolja har i åtskilliga studier visat sig ha goda hälsoeffekter. Och som namnet antyder utvinns oljan just från levern eftersom torsken lagrar Omega-3 fetter där. Andra feta fiskar lagrar sin fettsyra i köttet.

Kroppen är beroende av DHA och EPA för att flera viktiga händelser i kroppen ska fungera som de ska

Från djuren i havet kommer de långa Omega-3 fettsyrorna, DHA (dokosahexaensyra) och EPA (eikosapentaensyra), som flera funktioner i kroppen är beroende av för att fungera normalt. DHA och EPA är så kallade essentiella fettsyror. De kan kroppen inte producera själv utan de måste tillföras utifrån. Studier har visat att DHA och EPA byggs in i cellernas yta och omvandlas till signalsubstanser i kroppen. Signalsubstanser är kroppens budbärare som transporterar informationer mellan olika enheter.

Omega-3 finns i växtriket men är inte lika lätt att få i sig som från djuphavsfiskar

Omega-3 som kommer från växtriket kallas enkelomättade fetter och är korta fettsyror (ALA) som måste omvandlas i kroppen till de långa EPA-fettsyrorna och vidare till DHA innan kroppen kan tillgodogöra sig den. Kroppen har inte så lätt att omvandla ALA-fettsyra till EPA och därför måste man äta mycket mer växtoljor än fiskoljor för att få i sig samma nivå av Omega-3 fettsyrorna EPA OCH DHA.

EPA och DHA finns i cellväggarna och fyller en viktig funktion där

De viktiga fettsyrorna DHA och EPA finns i cellens väggar. På grund av att dessa fettmolekyler har många så kallade dubbelbindningar har de en böjd molekylstruktur. Det gör att de inte packas så nära varandra vilket medför att cellväggarna håller sig mjuka och formbara. Detta är en av de många goda effekterna som Omega-3 har i kroppen och som gynnar hälsan.

Brist på Omega-3 gör lederna stela och mindre rörliga

Om man inte äter tillräckligt med fiskolja börjar cellerna använda andra typer av fetter som det finns gott om i kroppen som till exempel fett med rak struktur och enkla bindningar mellan kolatomerna. Den här typen av fett packas tätt ihop i cellens väggar och resulterar i att man känner sig stel och därför inte fungerar optimalt.

Norska ishavet

EPA motverkar inflammation och lindrar ledvärk

EPA fungerar anti-inflammatorisk och motverkar Omega-6 fettsyrans inflammatoriska effekter. Det gör att EPA lindrar reumatism, ledvärk och andra inflammatoriska tillstånd i kroppen.

DHA är bra för hjärnan och livsviktigt för nyfödda barn

Vår hjärna behöver DHA (dokosahexaensyra) för att fungera optimalt. Nyfödda barn men även foster behövder DHA för att hjärnan, ögonen och den kognitiva förmågan ska utvecklas normalt. Hälften av fettet i hjärnans celler är DHA. Det finns mest DHA i mitokondrierna, synapserna, hjärnbarken och ljusreceptorerna i ögats näthinna.

Omega-3 kan härskna i fisken men klarar sig längre i fiskoljekapslar

Omega-3 fettsyrorna har en svaghet på grund av den kemiska strukturen som gör att de har två eller fler dubbelbindningarna. Dessa dubbelbindningar kan vara instabila vilket gör att oljan lätt oxiderar, det vill säga härsknar. Till exempel klarar Omega-3 inte upphettning så bra. När en fiskolja oxiderar frisätts fria radikaler som skadar cellerna. Undvik därför olja som oxiderat. Fiskoljan är dock lättflytande vid låga temperaturer vilket gör fiskoljekapslar till ett bra kompliment. Antixodanter bekämpar fria radikaler och skyddar även oljan. Antioxidanter finns bland annat i frukt. Omega-3 fettsyran används även som byggmaterial till ett ämne som kallas eikosanoiderna som är viktiga hormoner i kroppen.

Forskning visar att DHA minskar aggressioner och gör människan mer stresstålig

En japansk studie har visat att DHA minskar aggression vid mental stress. Studierna antyder därför att DHA gör människor mindre benägna att använda sig av våld vid stressiga situationer och mer stresståliga. En amerikansk studie visade att EPA reglerar humöret och kan lindra depressioner. En annan studie visade att EPA har anti-inflammatoriska egenskaper.