Peyto LakeALTERNATIVDOKTORN

informerar om näringens betydelse för hälsan

Hår,Hud,Naglar

De flesta av oss drömmer nog om ett tjockt hår med lyster, en återfuktad mjuk hud och starka vackra naglar. Att skapa detta är betydligt enklare om man vet hemligheterna bakom de näringsämnen som behövs för att bygga en stark bindväv, och ifall man gör rätt så får man även en stark benstomme på köpet. Nyckeln är nämligen en allsidig kost fylld med rätt vitaminer och mineraler.

Kalcium – en viktig byggsten för både ett hälsosamt inre och yttre

Kalcium är en grundläggande mineral för flera funktioner i kroppen. Förutom att kalcium är viktigt för nervsystemet, hormonproduktionen, benstommen och muskelfunktionen så behövs det även för att stärka håret, huden och naglarna. Tyvärr uppvisar många idag olika symtom på kalciumbrist vilket kan yttra sig som försämrad hår- och nagelkvalitet, benskörhet, muskelkramper, nervositet och sömnrubbningar. Många har brist på grund av för lite variation i kosten och det kan dessutom ibland vara svårt för kroppen att tillgodogöra sig olika former av kalcium. Trots att Sverige är ett av de länder som konsumerar mest mjölk i världen ligger vi högt i fall av benskörhet orsakat av kalciumbrist. Mjölken som vi svenskar dricker är både homogeniserad och pastöriserad vilket enligt vissa studier skapar en svårare form av kalcium för kroppen att ta upp.

Exempel på bra kalciumkällor i kosten är mejeriprodukter, ärtor, bönor, grönkål, broccoli, spenat och räkor. Koffein, tobak och alkohol riskerar dock att hindra upptaget av kalcium. När det kommer till kosttillskott så har naturligt kalcium från fiskben påvisats ett bättre upptag än mjölk och en annan bra källa anses vara kalcium från koraller.

Magnesium – i symbios med andra mineraler för en motståndskraftig kropp

Magnesium behövs bland annat för kroppens kalciumomsättning, nervsystem, muskelfunktion samt blodcirkulation. Magnesium är även viktigt för hjärtat, för att motverka kalkavlagringar i blodkärlen samt för att omvandla blodsocker till energi. En brist på magnesium riskerar att leda till hämmad tillväxt, muskelkramper, beteendeförändringar och störningar i hjärtfunktionen.

I kosten återfinns magnesium bland annat i mejeriprodukter, cerealier, nötter och potatis. Att tänka på är dock att kemiska gödningsmedel hindrar växterna från att dra åt sig magnesium ur jorden vilket gör att magnesiumhalten kraftigt varierar beroende på ursprung. Dessutom kan kaffe, te, läsk och andra vätskedrivande medel orsaka förlust av magnesium genom urinen. I kosttillskott är marint magnesium och magnesiumcitrat två lättupptagliga källor.

Vitamin D – för ett friskt liv under en lång tid

Vitamin D har positiva effekter både på immunförsvar och muskelfunktion. Utöver det har vitamin D även en viktig roll för kroppens kalciumomsättning vilket i sin tur påverkar både benstommens och tändernas styrka. En brist på vitamin D kan bland annat orsaka försämrat immunförsvar samt benuppmjukning hos vuxna.

Senare tids forskning har dessutom sett ett samband mellan låga halter av vitamin D och sjukdomar såsom depression, diabetes, MS och Parkinson senare i livet. Det finns olika former av vitamin D där vitamin D2 endast förekommer i livsmedel såsom vissa svampar och alger. Vitamin D3 kan både intas via kosten och bildas i huden när vi vistas i solen. I kosten återfinns vitamin D3 i livsmedel såsom fet fisk, ägg samt berikade mejeriprodukter. Då solljus är en bristvara för oss som lever i norden riskerar många att drabbas av bristsymptom. Hos äldre, som ofta äter en ensidig kost och vistas mycket inomhus, försvåras D-vitaminproduktionen ytterligare eftersom förmågan att bilda D-vitamin försämras med åldern. Även mörkhyade människor är i riskzonen då de ofta får för lite solljus i norden än vad den mörka huden kräver för normal bildning av vitamin D. När det kommer till kosttillskott är det en fördel att välja vitamin D3 jämfört med vitamin D2, då vitamin D3 är den fysiologiska formen med högre bioaktivitet.

Vitamin K2 – den naturliga aktiva formen som behövs för både hjärta och benstomme

Vitamin K2 tillskrivs många positiva effekter då det bland annat bidrar till en stark benstomme och ett friskt hjärta. Detta sker genom att vitamin K2 påverkar kalciumomsättningen i kroppen så att kalcium kan transporteras direkt från tarmen till benstommen istället för att kalciumavlagringar i kärlväggarna ska uppstå. Tyvärr är halterna av vitamin K2 i kosten ofta låga men det ingår bland annat i animalier och alger.

Ekologisk åkerfräken – en växt som skapar skönhet

Annons

Åkerfräken är en växt som utbreder sig i alla slags miljöer och över hela Sverige. Tack vare att åkerfräken innehåller en naturligt hög halt kisel och även många andra mineraler och vitaminer har det för många blivit ett vanligt inslag i kosten. Kisel från åkerfräken är en lättupptaglig form som bidrar till uppbyggnaden av hår, hud, naglar och benstomme. Utöver detta används åkerfräken ofta för en bättre sårläkning och ett förstärkt immunförsvar.

Magnesiumbrist leder till muskelsvaghet, kramper och trötthet

Magnesium är viktigt för hjärtat och hela blodcirkulationssystemet. Det kan även underlätta cirkulationen i trånga blodkärl. Magnesium hjälper också till att omvandla blodsocker till energi, bidrar till att förhindra kalkavlagringar samt förbättrar motståndskraften och skyddar cellerna mot många sjukdomar. Kemiska gödningsmedel hindrar växterna från att dra åt sig magnesium ur jorden. Kaffe, te, läsk och andra vätskeutdrivande medel orsakar förlust av magnesium och kalcium genom urinen.

Ekologisk hirs – med miliacin för ökad hårtillväxt

Hirs är ett näringsrikt sädesslag som odlas i många delar av världen. Det innehåller en rad olika vitaminer och mineraler såsom B-vitaminer, kisel, järn, zink, kalcium och magnesium men även fleromättade fettsyror. Hirs har uppmärksammats som ett effektivt tillskott för att motverka håravfall. I hirs finns det aktiva ämnet miliacin som har visat sig effektivt för att stimulera hårväxten samt för att stärka hårets kvalitet. Miliacin kan även hjälpa vid sårläkning och hudåkommor.

Ekologisk nässla – en helt naturlig kiselkälla

Nässlan klassas som en av jordens mest nyttiga och näringstäta växter. Det är en naturlig kiselkälla och innehåller dessutom bland annat vitamin A, C och E, en rad B-vitaminer samt mineraler och spårämnen. Sedan lång tid tillbaka används nässlan vid olika former av eksem och sårbehandling, och den påstås även kunna hjälpa vid förhöjda blodsockervärden samt reumatism.

Zink – en viktig hudmineral

Zink har många funktioner i kroppen där en brist bland annat riskerar att leda till en försämrad sårläkning och hudförändringar. I kosten återfinns zink bland annat i skaldjur, kött och nötter. Många väljer att inta zink som kosttillskott för en friskare hud och även i syfte att minska problem med acne. Att tänka på då är att zinkcitrat anses vara den mest biotillgängliga formen.

B-vitaminer – för att ge dig bättre hår, hud och naglar

Vitaminerna B1, B2, B3, B5 och B6 behövs bland annat för kroppens nervsystem och muskelfunktion men stärker även slemhinnor, hud, hår och naglar. Vitamin B12 och Biotin är viktiga för kroppens ämnesomsättning. De olika B-vitaminerna finns i flera olika livsmedel och en allsidig kost täcker ofta det rekommenderade dagliga intaget. Vid livlös hud, hår och naglar kan man inta kosttillskott för att gardera sitt intag, och då B-vitaminerna är vattenlösliga så försvinner ett eventuellt överskott ur kroppen med urinen.

Vitamin C och selen – för en motståndskraftig kropp

Vitamin C behövs för både brosk och benstomme och då det även bidrar till en starkare bindväv påverkas också hår, hud och naglar positivt. Både vitamin C och selen stärker kroppens immunförsvar och en brist på selen kan yttra sig som försämrad kvalitet på hår, hud och naglar. De nordiska selenfattiga jordarna leder till att våra livsmedel ofta blir begränsade gällande selenhalten, och att välja ett kosttillskott innehållande selenmetionin är då att föredra.

Ett intag av naturligt kalcium, magnesium och vitmin D-3 kan hjälpa vid:
• Benskörhet, osteoporos
• Dålig kvalitet på hår, hud och tänder
• Naglar som spricker och delar sig
• Muskelsvaghet och trötthet
• Sömnbesvär
• Dålig kvalitet på hår, hud och tänder
• Rakitis (Engelska sjukan, D-vitmin brist)

Koppar – för att motverka gråa hårstrån

Koppar behövs för både benstommen och huden och har påvisats minska pigmenteringen i hud och hår, därigenom kan bland annat gråa hårstrån förebyggas. Koppar ingår också i kroppens omsättning av järn där en brist riskerar att ge anemi samt en försämrad hjärtfunktion. I kosten är bland annat skaldjur och nötter bra källor.

Glutaminsyra – grunden till alla celler i kroppen

Glutamin är en aminosyra som påverkar alla delar av kroppen. Glutamin bidrar till en sund tarmflora, ett starkare immunförsvar och är med i regleringen av kroppens pH-balans. Kroppens muskelfunktion är beroende av glutamin och sårläkningen kan påskyndas. Ett tillskott av glutamin kan även ge ökad upptagningsförmåga av näringsämnen, däribland kalcium från tarmen.

Varför fortsätta att ha dålig kvalitet på hår, hud och naglar eller en skör benstomme när det finns naturlig hjälp att få?