AlternativdoktornALTERNATIVDOKTORN

informerar om näringens betydelse för hälsan

Lust och energi för både honom och henne

Att både mannens och kvinnans sexlust ofta minskar med åren är för många ett tråkigt faktum. Förutom ett sämre sexliv kan följderna bli att humöret sviktar, välbefinnandet blir sämre och att relationen till sin partner försämras. En minskad lust och avtagande energi kan ha många orsaker. Stress, kost, miljö, hög arbetsbelastning och andra faktorer påverkar våra energinivåer dagligen och med ökad ålder kan det bli svårt att hålla både den psykiska och fysiska glöden uppe. Många känner prestationsångest när orken avtar, vilket i sig kan leda till att lusten minskar ytterligare. Istället bör man sträva efter en livsstil där det finns utrymme för återhämtning, och med hjälp av rätt näringsämnen kan vi ge kroppen en skjuts i rätt riktning.

Macaroten gör underverk för sexlusten

Maca är en näringsrik växt som tillför kroppen bland annat aminosyror, mineraler och antioxidanter. Maca tillhör gruppen rotfrukter och har en mild, aningen söt smak. Roten har en lila-svart färg och ska vara av högre kvalitet desto mörkare i färgen den är. Maca växer och odlas i högt belägna områden på upp emot fyra tusen meters höjd och har sitt ursprung i de peruanska Anderna. Växten har sedan århundraden tillbaka använts som naturmedicin och i kosten framförallt i Peru och Bolivia, där bladen äts råa medan rötterna kokas. Det sägs att inkaindianerna intog maca i samband med strider för att öka sin styrka och att macaväxten ska ha varit åtråvärd på grund av dess rika innehåll av näringsämnen.

Studier har påvisat att extrakt av maca har en positiv effekt vid dysfunktionell sexuell prestation hos både kvinnor och män. Macarotens dokumenterade lusthöjande och energigivande effekter har gjort den till ett allt mer populärt kosttillskott och gett den smeknamn som ”peruansk ginseng” och ”naturens Viagra”. Förutom att maca ger energi och kan öka den sexuella lusten så har roten även visat sig fungera prestationshöjande vid fysisk aktivitet, stärka kroppens immunförsvar, förbättra koncentrationsförmågan och kunna hjälp vid både PMS och klimakteriebesvär.


FAKTARUTA
En möjlig orsak till impotens kan vara ett dåligt blodflöde till penis och skulle kunna bero på en otillräcklig produktion av kväveoxid. Eftersom l-arginin bidrar till ökade nivåer av kväveoxid kan det därigenom för många vara en bättre hjälp än Viagra, eftersom Viagra inte kan producera kväveoxid.

L-Arginin för både manlig och kvinnlig erektion

Aminosyran arginin tillhör gruppen basiska aminosyror och ingår naturligt i protein. Arginin har högst koncentration kvävemolekyler jämfört med övriga aminosyror. Att arginin ofta i tillskott benämns som l-arginin betyder att den inte är sammankopplad med andra aminosyror och därigenom inte heller behöver brytas ned innan den tas upp av kroppen. I kosten återfinns arginin i animalier som kött, ägg och mjölk samt i vegetabilier som nötter, frön och soja.
I kroppen behövs l-arginin bland annat vid produktion av hemoglobin, för att syre ska kunna transporteras från lungorna ut till kroppens alla celler. L-arginin medverkar i produktionen av insulin och är nödvändigt för kroppens energiomsättning och immunförsvar. L-arginin ska också öka kroppens nivåer av dopamin, vilket är en av de viktigaste signalsubstanserna i det centrala nervsystemet och som kan bidra till förbättrat minne och förbättrad inlärningsförmåga.
L-arginin gynnar erektionsförmågan och den sexuella lusten hos både kvinnor och män. Vid sexuell stimulans av penis sker reaktioner som omvandlar l-arginin till kväveoxid varpå erektion uppstår. Cirka 80 procent av mannens sädesvätska består av l-arginin och ett tillskott av l-arginin har kopplats ihop med ökad produktion av sperma. Kvinnor får ökad blodgenomströmning till vaginan vilket ofta upplevs genom förbättrad känslighet.

Svenska blåbär

Magnesium bidrar till minskad trötthet

Magnesium är viktigt för att muskler, nervsystem, skelett och benbildning ska fungera normalt. En annan viktig funktion för mineralet är att upprätthålla normal energiomsättning. Brist på magnesium riskerar därigenom att minska kroppens energinivåer med symptom som trötthet och utmattning som följd. Allvarlig brist på magnesium kan leda till neuromuskulära störningar, muskelsvaghet, kramper och hjärtarytmi. Bra källor i kosten är bland annat nötter, gröna bladgrönsaker, fullkorncerealier, mjölk, fisk och kött.

Pyridoxin – vitamin B6 – behövs för ökad energi

Vitamin B6 är viktigt för nervsystemets normala funktion. Vitaminet behövs för protein- och kolhydratomsättningen vilket gör att ett tillskott kan bidra till ökad energi. Vitamin B6 medverkar vid hormonregleringen och bildandet av röda blodkroppar. Det bidrar till immunsystemets normala funktion och även till att förebygga hjärt- och kärlsjukdom. Bortsett från vid alkoholism är brist på vitamin B6 sällsynt men riskerar att orsaka kramper, blodbrist (anemi), kräkningar, muskelsvaghet och hudförändringar. Vitamin B6 återfinns i många livsmedel och särskilt bra källor är fisk, kött, fågel, ägg, mjölk och fullkornsprodukter. Att tänka på är att ljus och värme kan orsaka förlust av vitamin B6 i kosten.

Folat – folsyra – underlättar ämnesomsättningen

Folsyra behövs för omsättningen av flera aminosyror i kroppen och är nödvändigt för cellernas ämnesomsättning vilket kan bidra till minskad trötthet och utmattning. Folsyra behövs också för bildningen av röda blodkroppar och påverkar därigenom kroppens blodbildning. Före graviditet och under graviditetens tidigaste skede blir folsyra ett extra viktigt vitamin eftersom det är nödvändigt för en normal utveckling av fostret. Vid låga halter folsyra i blodet när man blir gravid ökar risken att föda ett barn med ryggmärgsbråck. Brist på folsyra kan leda till försämrad celldelning, rubbad proteinomsättning, anemi och ett försämrat immunförsvar. Bra källor i kosten är gröna bladgrönsaker, baljväxter, lever, fullkornsprodukter, frukt och ägg. Folsyra är dock känsligt för värme och förstörs lätt vid matlagning.

Zink kan vara avgörande för kroppens könshormoner

Zink är viktigt för immunsystemets normala funktion, för att skydda cellerna mot oxidativ stress och för en regelrätt celldelning. Zink behövs också för omsättning av syre, proteiner och kolhydrater samt för ett friskt skelett. Hår, hud och synförmåga är beroende av normala zinknivåer i kroppen. Eftersom zink har en viktig funktion i cellkärnan och påverkar vår arvsmassa blir det ett avgörande mineral för många andra funktioner i kroppen. Vitamin D och hormoner som styr tillväxt och ämnesomsättning behöver zink för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig dessa. Zink har visat sig vara ett viktigt mineral för att våra könshormoner ska fungera och bidrar till att bibehålla normala testosteronnivåer i blodet. Zink behövs också för en normal fertilitet och reproduktion. Symptom på zinkbrist kan vara nedsatt immunförsvar, hämmad tillväxt och/eller försenad könsmognad, beteendestörningar, hudförändringar, håravfall och dålig sårläkning. Bra källor i kosten är nötkött, ost och musslor men även nötter, frön och fullkornscerealier innehåller relativt hög nivå zink. Värt att notera är dock att fytinsyra, som finns i fullkornscerealier och baljväxter, hämmar upptaget av zink medan ett högt intag av animaliskt protein kan motverka fytinsyrans negativa effekter.

Pantotensyra – vitamin B5 – ökar din prestationsförmåga

Vitamin B5 finns i alla kroppens celler och behövs för en normal energiomsättning samt vid syntes av kolesterol och steroida hormoner. Vitaminet har kopplats ihop med minskad trötthet och kan främja en normal mental prestationsförmåga. Vitamin B5 behövs för att muskler och nervsystem ska fungera normalt samt för kroppens förbränning och tillväxt. Brist på vitamin B5 är sällsynt men riskerar att drabba personer med hjärt- och kärlsjukdomar, magsår och reumatiska besvär. Symptom vid brist kan vara illamående, muskelkramp och irritabilitet. Vissa har också upplevt rubbad muskelkoordination och en stickande eller brännande känsla i fötterna. Många livsmedel innehåller vitamin B5 men de med högst nivåer är animalier, ärtor, bönor och fullkornsprodukter.

Riboflavin – vitamin B2 – kan motverka utmattning

Vitamin B2 behövs för att flera enzymer i kroppen ska fungera. Det bidrar till normal energiomsättning, minskad trötthet och utmattning samt till nervsystemets normala funktion. Vitamin B2 kan även skydda våra celler mot oxidativ stress och behövs för att hud och slemhinnor ska fungera normalt. Vitamin B2 finns i de flesta livsmedel, både animaliska och vegetabiliska, men trots detta har många människor ett lågt intag av vitaminet. Symptom på brist kan vara spruckna mungipor, rödfärgade läppar och munslemhinnor, inflammation i näsöppningarna och överkänslighet för ljus. Bra källor i kosten är mjölkprodukter, kött, ägg, ärtor och bönor. Vitaminet är känsligt för värme och ljus vilket gör att livsmedel som utsätts för dessa faktorer riskerar att förlora halten av vitamin B2.

Biotin – vitamin B7 – bidrar till friska slemhinnor

Biotin kallas även för vitamin H och är nödvändigt för kroppens omsättning av fett, kolhydrater och aminosyror. Biotin behövs för friska slemhinnor och även för bra kvalitet på hud och hår. Biotin underlättar kroppens energiomsättning och bidrar till att nervsystemet fungerar som det skall. Vid brist kan symptom som trötthet, aptitlöshet, depression, torra ögon, håravfall och hudförändringar uppstå. Trots att kroppen vanligtvis tar upp mindre än hälften av kostens biotininnehåll brukar det täcka behovet av biotin hos de allra flesta. Biotin återfinns i många livsmedel men ägg och lever är extra rikt på vitaminet. Bröd, havre, vete och mjölkprodukter är också bra källor.

Annons